Blogg

RSS

Sommarens händelser

2 Sep 2014

Nu börjar sommaren lida mot sitt slut och jag har inte skrivit något på hela sommare.

Vad har hänt under sommaren? Massor för att vara exakt. Jag bytte jobb över sommare för det första. För första gången på 8 år lämnade jag fjället för att jobba på annan ort. Hur var det? Jo, det var lärorikt. Har bytt jobbet som cykelmekaniker till att jobba med försäljning istället. Visste att det skulle bli mycket resande men när man åkt från Dalarna till Malmö och sen vänt och åkt upp till Luleå så inser man att Sverige är väldigt långt. Min lilla turné runt Sverige gav mig ca 600 mil i höger benet, som tur var hade jag sällskap av 18 kajaker, några SUP brädor och några ljudböcker så jag var inte ensam.

Jag har träffat många roliga och trevliga människor under sommaren och varit på många fina och trevliga platser. Efter att rest runt i ca 1,5 månad har jag varit på samma ställe under nästan hela tiden, med undantag för några enstaka korta resor. Jag har lärt mig väldigt mycket under denna sommar och haft det väldigt kul men nu börjar hösten göra sig påmind och så även funderingarna på vad jag ska göra i vinter. Det är många tankar som snurrar runt i huvudet nu. Har iallafall insett att jag saknar fjället även om jag har haft möjlighet att vara ute på vattnet. Det börjar närma sig att bestämma sig, men först blir det några resor och lite semester innan vintern börjar och man får se var man hamnar.

Jag låter er veta när jag bestämt mig.

Detta var en kort sammanfattning av min sommar. Vem vet om det kommer en längre rapportering om sommaren äventyr.

Nya bilder

7 Apr 2014

Hej igen.

Nu är jag tillbaka. Nu finns det nya bilder i fotogalleriet. Har letat lite bland min bildbank och hittade några bilder jag ville visa. Det är lite blandade bilder från semestrar, reportageresa och vardag. Hoppas dom uppskattas.

Som jag skrev sist så är det inte lång tid kvar på nuvarande arbete, bara en vecka, sen börjar nya äventyr. Vi har en spännande vecka kvar med Sveriges största ungdomstävlingar i utförsåkning denna vecka. Börjar på onsdag och håller på till söndag, samtidigt är det sista kvalet i Swedish Slopestyle Tour innan finalen i Åre.

Mattias J

Säsongen börjar lida mot sitt slut.

3 Apr 2014

Hallå igen.

Nu börjar det lida mot sitt slut på skidsäsongen på fjället. Det är öppet fram till helgen v.17 men min säsong slutar redan söndagen v.15. Varför slutar jag då tidigare? Jag har fått ett nytt jobb över sommaren. Nu ska jag börja arbeta med kajaker och andra vattensporter där man paddlar.

Mina nya uppgifter blir säljare, eventpersonal och lite alltiallo på nya jobbet. Vad ska jag göra då? Det kommer bli mycket resande då vi har butiker från Malmö i söder till Kiruna i norr. Jag kommer att åka runt och ha demodagar där man får prova att paddla kajaker, Stand Up Paddle brädor och surfskis. Utöver detta kommer jag även att hålla clinics (utbildning) för butikspersonal och även testpaddling för butikspersonalen. Ser fram emot att börja till påsk.

Vad jag inte ser fram emot med att börja nytt jobb är att jag byter bostadort, om än tillfälligt men ändå. K kommer bo kvar hemma medans jag flyttar, det är som tur var inte längre än 15 mil mellan oss, så det blir några resor hem när man är ledig. Det ska nog gå bra då vi provat att bo på distans när K jobbade på annan ort en vnter.

Vad händer här hemma?

Det var ju ett tag sen jag skrev sist och då hade vi haft en liten minisemester i Idre. En av orsakerna att jag inte skriver så ofta är att det inte händer så mycket mer än jobb, jobb och mer jobb. Vädret har inte visat sig från sin bättre sida så det har inte varit läge att ge sig ut på fjället på lediga dagar. Inte förren nu dom sista dagarn. Fram till för en vecka eller två sen hade vi haft 2 soldagar under den här säsongen, ungefär. Den sista veckan har vi dock haft underbart väder med sol och kallsnö.

K och jag tog en liten resa till Fjätervålen över en dag, det ligger inte så långt här ifrån, för lite piståkning. Det var inte igår man åkte runt på ett par rena pistskidor. Upptäckte att jag behöver köpa ett par skidor till då jag inte äger några pistskidor med mycket svän i, än. Vi var nästan ensamma i backarna. Fjätervålen är ett underskattat fjäll, kanske inte ett fjäll man åker till för en hel veckas skidåkning, men för en dag eller två är det perfekt. Hela fjället är gjort för piståkning men det finns nog några ställen att åka offpist på.

Häromdagen var jag och K ute på en liten tur upp på ett av fjällen i närheten. Solen sken, plusgrade och nästan vindstilla. Vi byggde oss en lyxig solgropp att sitta i. Vi lämnade packningen i solgroppen och tog oss en tur upp på toppen av fjället, efter det tog vi lunch i solen och sen satt vi och halvsov i solen i 3 timmar innan vi åkte hem. Dagar som denna är det man längtar efter under dom kalla, mörka dagarna.

Jobbet har rullat på som vanligt här uppe under vintern. Jag har haft en suverän säsong. Underbara kollegor att arbeta med. Nu har vi bara ett gigantiskt jippo kvar att köra, sen är det slut för mig.

Minisemester

28 Jan 2014

Hallå igen.

Tillbaka hemma efter en liten minisemester i Idre. Jag och K hade 2 lediga dagar tillsammans och inget inplanerat och ingen släkt eller vänner på besök så vi bestämmde oss för att ta en liten minisemester och åka till en annan anläggning och bo på hotell och bara vara. Vi har länge pratat om att åka till Idre, och eftersom det inte ligger så långt bort gjorde vi äntligen slag i saken. Jag har varit i Idre vid ett flertal tillfällen tidigare men K har aldrig varit där tidigare.

Vi bokade 2 nätter på Hotell Pernilla Wiberg och åkte upp på söndag kväll. Framme på hotellet fick vi ett jättefint rum på översta våningen. Vädret var precis som hemma, snö och vind men det gör inget då vi hade som mål att bara vara och må bra. På lördag morgon blåste det runt 15-20 m/s så sittliftarna var stängda men det hade snöat så föret i backarna var kanon ändå. Vi var mer eller mindre ensamma i backarna och hade inga liftköer. Vi åkte runt i fina pister med ca 10 cm nysnö i. Dock var sikten något begränsad med flatljus i backen.

Efter vi åkt skidor en heldag var det dags att göra något jag inte gjort på många år, vi skulle gå på after ski. Efter att ha jobbat på en skidanläggning i många år och sett hur det går till på after skin har jag undvikit att själv gå, men nu var det många barnfamiljer på semester så vi tänkte att om man ska gå på after ski så var det ett bra tillfälle att prova. Det var faktiskt riktigt kul Det fanns alla sorters grupper där, barnfamiljer, det äldre paret, det lugna kompisgänget och partygruppen. Bandet som spelade var riktigt bra och lyckades få fart på alla. Det slutade med att det blev allsång och congatåg (vi deltog dock inte i congatåget).

Efter after skin gick vi hem till hotellet för att njuta lite i relaxavdelningen. Vi hade tur att vara ensamma i relaxen och tillbringade 2 timmar där. Det var underbart att sitta i bastun och få upp värmen efter dagen med -10 grader ute och en heldags skidåkning.

Nu var det dags för middag. Bord var resarverat på PW Kök & Bar. Underbar middag med trevligt sällskap, lyxig restaurang och väl värd ett besök om ni har vägarna förbi Idre.

Dag två tog vi lite sovmorgon innan vi drog ut i backarna igen. Då det var lungt med bokningar på hotellet fick vi behålla rummet till eftermiddagen så vi kunde duscha och byta om innan hemfärd. Tyvärr borde vi ha gått upp tidigt då det kommit ca 30 cm nysnö under natten. Vi tog oss bort till Nordbackarna där det är lite brantare och lite mindre folk. Där hittade vi 2 backar som ingen åkte i så det var bara lite gamla spår kvar i snön. Det gav oss ett par fina åk innan det dök upp fler åkare. Totalt fick vi ihop 8 åk innan benen sa att det var dags att bege sig tillbaka till hotellet. Alla åk idag, utom det tillbaka till hotellet, var lössnö åkning med snö upp över pjäxorna eller till och med låren.

Resan hem gick bra även om det snöade hela vägen och det låg nysnö på vägen. Nu har det snöat i 2 veckor i sträck mer eller mindre. Det har inte varit så att det vräkt ner hela tiden men det snöar konstant. Det känns som varje dag man ska åka skidor så är det lössnö. Usch så tråkigt vi har det...

Tillbaka i etern.

19 Jan 2014

Nu är jag tillbaka.

Det var ett tag sen jag var här, ber så mycket om ursäkt för det.

En snabb resumé sen sist. Rekryteringen var en succé! Riktigt bra koncept att jobba efter. Hittade en massa bra personer. När rekryteringen var klar började jobbet med att förbereda fjället. Nu är vi igång med säsongen som kunde startat bättre. Under mina år på fjället var det nog den sämsta säsongsstarten någonsin, vädermässigt sett. Vi saknade minusgraderna men fick massa nederbörd i form av tinad snö = REGN. Dock fick vi tillräckligt med snö så vi kunde öppna några backar, men den riktiga snön kom inte förren för en vecka sen. Nu har det däremot snöat i 4 dygn i sträck innan vi fick lite uppehåll ett par timmar mitt på dan idag innan det började snöa igen. Nu kommer det snö hela tiden känns det som.

Mycket snö ger underbar skidåkning. Jag har nog aldrig åkt så mycket puderskidåkning i Sverige. Förra helgen började med att tidigt åka upp till Lindvallen och ta liften upp innen öppning för att åka ospårat i pisterna. Vi hann med 7 åk innan gästerna dök upp i backen. Dagen efter var det ett nytt snötäcke som täckte fjället. Det var dags att spänna på sig telemarksutrustningen och ge sig ut i lössnön igen. Denna dag fick vi dock sällskap i backarna mycket tidigare då folk var mer på hugget efter nattens snöfall. Vi hittade iallafall orörda områden att åka i och mina nya telemarksskidor var helt otroliga.

Men som myntet så finns det två sidor att bo och jobba på fjället, man måste arbeta också. Så nästa dag var det bara att sätta på sig arbetskläderna och starta skotern. Ja just det, jag jobbar ju med att åka skidor och skoter på arbetet, så det var bara ge sig ut i lössnön igen, med skillnaden att jag nu får betalt att vara där. Efter ett par dagars arbete var det dags att vara ledig igen och efter som det snöat konstant under dessa dagar kan man inte vara hemma och slappa när man är ledig. Jag och K drog till vårt grannland i väster för att prova deras berg.

Där hade det kommit ännu mer snö, så där blev det istället pudersnö upp till låren. Vi hade en underbar skiddag med massa offpiståkning med riktig champagnesnö. Jag har sällan åkt skidor med ett sådant stort leende på läpparna. Kan säga att det var en av de bästa skiddagarna jag haft i Skandinavien. Vi hade planerat att åka lite längdskidor dagen efter, men det kom mer snö under natten och när kompisarna frågar om vi inte ska med ut och åka lite skidor istället så var det lite svårt att säga nej. Så det blev en dag till med offpiståkning. Jag hade ju faktiskt köpt nya pjäxor som jag var tvungen att prova! Nu var vi på nästa fjäll för att prova lite skogsskidåkning. Med lokalkännedom och lite promenad hittade vi områden som var oåkta och hade sjuka mängder snö. Vi fick ytterligare en dag med magnifik skidåkning och mycket trevligt sällskap innan vi åkte hem för att låta benen vila.

Idag var det dags att jobba igen, så upp på skotern och ut i lössnön.

Vad har du gjort i helgen?

Mer har hänt sen sist, del 2

6 Sep 2013

Nu kommer fortsättningen från vår lilla semester.

När vi kommit fram till Stockholm var det dags att hjälpa en god vän med ett insamlingsevent för Operation Smile. Det är en organisation som samlar in pengar för att kunna hjälpa barn i utvecklingsländer med gomspalt. Själva eventet var att låta folk prova på att paddla Stand Up Paddling mot en donation till Operation Smile. Jag var med som instruktör för de som provade på för första gången och de som ville ha lite mer tips och trix. Efter tillbringat ca 3 timmar på vattnet och lärt ut den ädla sporten SUP var det dags för lunch och sen tänkte jag titta på lagtävlingen 4x400 meter lagkapp.

Mitt i lunchen fick jag frågan om jag kunde tänka mig att tävla i ett av de sponsrade lagen, Team Starboard. Självklart sa jag ja utan att veta vilka som ingick i laget. Det visade sig vara en 15 årig tjej som skulle köra sin första tävling, men som paddlat en hel del, en kille som tävlade i Svenska Cupen i SUP, han var även längdskidåkare på hög nivå. Sist, men definitivt inte minst, var Sveriges snabbaste SUP paddlare med. Det är en kille som även tävlar internationellt där han gör väldigt bra resultat. Helt plötsligt blev jag lite nervös, men det var ingen riktig tävling mer en rolig tävling där vem som helst kunde deltaga fick jag intala mig.

Vi gjorde ett bra resultat under tävlingen. I första heatet vann vi överlägset, vi varvade till och med två lag, detta även fast tjejen i laget blev nerkörd av sin egen lagkamrat ( inte jag) och hamnade i vattnet vid växlingen. I finalen slutade vi trea av sex lag. Bra resultat för att vara första tävlingen. För er som inte provat SUP än kan jag varmt rekomendera det, bra träning för hela kroppen och ett riktigt trevligt sätt att ta sig fram på vattnet.

Dagen efter var det dags att ge sig ut på vattnet igen, men denna gång i kajak. Jag, James och Zindy skulle ge oss ut på en 4 dagars paddling och göra ett litet reportage för nästa års Magalog från Kajaktiv. Vi startade från Dalarö Kajak på Dalarö och paddlade ut till Kymendö första natten. Där sov vi för att nästa dag paddla norrut i havsbandet till Gräddö. Vi paddlade längs öarna längst ut i skärgården hela vägen upp till Ramskärsfjärden och sen rätt in till Gräddö, där hade vi beställt hämtning av Karin som tyvärr var tvungen att vara i Gävle och gå i skolan under tiden vi var ute och paddlade. Läs om hela resan i nästa nummer av Kajaktivs Magalogen som kommer ut till våren.

Nu var det äntligen dags att ta sig hem till byn igen. Skönt att vara ute på resande fot, men ännu skönare att komma hem igen. Väl hemma så började livet komma tillbaka till det vanliga. Arbete på måndagen igen, men innan det var det återträff för alla som jobbat på Liftavdelningen i vintras. Det var inte någon jätteuppslutning men det var ett 20-tal tappra säsongare som letade sig upp till fjället igen. Det var en vänligt trevlig tillställning, för de flesta, med kräftskiva för alla som kommit upp och alla som var kvar över sommaren på lördagen. På söndagen åkte alla hem igen och jag började jobba på måndagen. Skönt att få komma tillbaka igen.

Nu är rekryteringen igång inför vintern och allt vad det innebär. I år är det ett nytt koncept vi jobbar efter och det ska bli väldigt intressant att se hur det går. Jag är väldigt peppad.

Till nästa gång

Mycket har hänt sen sist, del 1

5 Sep 2013

Nu är det ett tag sen sist, igen. Vad har hänt sen vi körde Aim Challenge?

Efter AIM återgick livet till det vanliga med arbete och vardagslunken, men det var bara 2 veckor kvar innan sommarsäsongen skulle sluta. Sen började det vanliga jobbet med att kontakta Arbetsförmedlingen och A-kassan och allt som det innebär, suck. Återkommer till det.

När vi väl slutat jobba och man är mellan två jobb, eller det man kallar "semester" om man är säsongare, var det dags för en liten roadtrip. Vi hade inget större planerat mer än att vi skulle åka ner till västkusten och kryssa mellan orterna i norra delen. Vi startade med att åka till Karlstad och promenera runt lite och njuta av en glass vid Klarälven. Vi bodde på First Camp Skutbergets Camping i en villavagn. Jag ville prova på att bo lite whitetrashaktigt i en trailerpark. En gång räcker, nu har jag gjort det. Det regnade lite lätt på natten men det lät som det haglade.

Efter Karlstad styrde vi bilen mot Grums med ett av Karins viktigaste stopp på resan, Godismagasinet i Grums. Karin var i himmelriket. Nu var nästa anhalt Strömstad.

I Strömstad hittade vi en riktigt fin camping som varmt rekomenderas till barnfamiljen (och vuxna med barnasinnet kvar), Daftö Camping. Dom har en piratinriktning med en vattenpark och jättefina stugor där man kan välja mellan att bo i små röda hus med vita knutar eller pirathus som är byggda i träden med hängbroar mellan sig. Det fanns även en sandstrand med badbrygga och lekplats. Nu hade det blivit måndag och dags att åka in till Strömstad och träffa Arbetsförmedlingen.

Hur ska det gå att förklara att man är säsongsanställd och bara arbetslös någon vecka eller tre för någon som inte har koll på hur det är i fjällvärlden? Det visade sig att jag inte behövde vara orolig, damen jag träffade hade full förståelse hur det fungerar. Hon tyckte att det var dumt med handlingsplan och massa pappersarbete så vi löste allting utan att blanda in Arbetsförmedlingen hemma. Hon ska ha all cred i världen. Hon kan ha varit den bästa myndighetsperson jag någon varit i kontakt med.

Efter Strömstad körde vi mot Hunnebostrand och Ramsviks Camping men stannade i Fjällbacka för att titta på båtar och äta Klingsglass. Ramsviks Camping var väl inte riktigt vad vi tänkt oss. Väldigt inriktad på att få in så många människor på så liten yta som möjligt + att det var en gymnasieskola som hade "lära känna varandra dagar" på campingen. Vi bodde i en campingstuga som knappt var större än vårat tält, men i två plan. På kvällen åkte vi in till Smögen för att titta på den berömda Smögenbryggan, men det var mer öde än vad det är på fjället i oktober kändes det som. Blev en god middag på Surfer´s in ialla fall. På väg tillbaka till campingen såg Karin att det fanns en minigolfbanna på campingen intill vår. Så innan vi lämnade Hunnebostrand så blev det såklart en runda. Nu ska jag berätta en hemlighet. För första gången vann Karin en runda!

Nu styrde vi bilen mot Tjörn. Vi tog vägen via Lysekil och Orust innan vi landade Bleket på Tjörn och nattens stopp på Kajaktiv Tjörn. Vi var framme lite tidigare än planerat och Mattias hade inte kommit tillbaka från Göteborg än så vi satte oss vid vattnet och lagade lite middag på Trangiaköket innan Mattias kom tillbaka.

På onsdagen hade vi bokat med Ola att han skulle hänga med ut och paddla en liten runda. Vi plockade fram tre kajaker med utrustning och gav oss iväg norrut efter Tjörnkusten. Efter ett tag hittade vi en liten fin vik att stanna och äta lite vid. Mat man äter ute i det fria är så mycket bättre än det man äter hemma. Där blev vi sittande ett tag i solen i vår lilla grop med lä. Sen paddlade vi tillbaka till Kajaktiv för lite middag innan Ola åkte hemmåt igen. Dagen efter paddlade jag och Karin SUP (stand up paddling) någon timme innan det var dags att ge sig av mot Skara och Skara Sommarland.

Döm om vår förvåning när vi kom fram till Skara Sommarlands camping och den var stängd för säsongen! Detsamma gällde Skara Sommarland, luften gick ur oss, vi som hade laddat. Istället körde vi vidare till Mariestad. Där hittade vi en jättefin camping som låg väldigt centralt, nära Vänern och med lite folk. Efter missödet med Skara hade vi ialla fall lite tur, dom hyrde ut Segways på campingen. Vi hyrde varsin i en halvtimme och åkte runt på campingen och i när området. Var lättare än jag trodde. Nu har jag gjort det och behöver inte göra det igen. På väg in för att handla middag såg vi att det var veteranbilsutställning i en park så vi slaffsade i oss maten och tog med oss kameran för att titta på gamla, fina bilar. Blev några fina foton också.

Efter Mariestad åkte vi vidare mot Stockholm, men när vi passerade Eskilstuna såg vi att Parken ZOO var öppet och vi svängde in för ett besök. Ganska trevlig liten djurpark men det gick ganska fort att gå igen när det inte är några turister ivägen.

Nu var vi framme i Stockholm och nästa del av semestern kunde ta vid.

AIM Challenge 2013

4 Aug 2013

Nu har det hunnit bli söndag och man har vilat ut efter AIM Challenge. Hur gick det då? Vår målsättning var att ha kul och slå förra årets placering som var 51:a. Inför tävlingen hade vi sagt att vi skulle försöka att inte ta så många höjdmeter då vi visste att det skulle bli väldig tung avslutning upp på fjället efter 5-6 timmar.

Den planeringen sköts i sank så fort vi fick kartan över årets tävlingsområde. Många högpoängare låg på fjället på andra sidan byn. Det som var på Lindvallensidan av kartan var främst uppe på fjället och dit skulle vi behöva springa för att ta oss och med mina hälseneproblem uteslöts det ganska snabbt.  Det var bara köra ner från fjället, ner till byn där vi tog den första kontrollen, simmning i viken på luftmadrass. Karin fick ta den kontrollen och hon gjorde en riktigt bra insats och sen var vi snabbt iväg. Efter det fortsatte vi upp till Flötvägen. Till en början hade vi sällskap med andra lag, men redan efter vi tagit 3 kontroller blev vi i stort sett ensamma då många valde en kortare väg med mer löpning.

Efter en liten orienteringsmiss (från min sida), där vi stannade ca 2,5 km från kontrollen och letade i ca 15 min efter kontrollen, kom vi på rätt spår igen. När vi kommit upp efter en tung och lång uppförscykling släppte det och vi fick upp en bra fart och ganska lätt cykling med undantag för de flesta avstickarna från huvudvägen, de gick oftast i kuperad terräng med branta backar.

Vi mötte inte så många lag under cyklingen vilket gjorde att vi började tvivla på vägvalet men vi körde på den redan bestämda  rutten. Efter ett tag dök det upp fler och fler lag, de flesta lagen mötte vi dock så tvivlet kom tillbaka men vi fortsatte med vår rutt.

3 timmar in i tävlingen kom vi fram till min favoritkontroll, Stand Up Paddling. Man fick en stadig "pråm" som tur var för det var en hyfsad motvind. Paddlingen gick riktigt fort och jag paddlade ifrån en person och om en annan. Efter den kontrollen var vår planerade rutt slut och vi fick göra en ny planering.

Vi satsade på att fortsätta på östsidan av älven ner till Vasaloppsstarten med ett stopp för att simma ut till en kontroll i en damm och sen in till byn för att ta kontrollerna på vägen och inne byn, och sen vidare uppför Gamla fjällvägen tillbaka till Lindvallen.

Vi stannade till innan Gamla fjällvägen för att äta och dricka ordentligt inför sista stigningen med 300 höjdmeter tillbaka upp till Lindvallen. Det låter inte så mycket men efter 5 timmars cykling med massa höjdmeter och 7 mil grusväg/skog i benen känns 300 m riktigt tungt. När man kört samma sträcka flera gånger tidigare utan problem tar det på psyket när man är tvungen att stanna halvvägs och sträcka på benen.

När vi kom upp till Lindvallen hade vi lite tid över och vi funderade på att ta någon kontroll på Lindvallen. Första kontrollen vi körde förbi låg mitt ute på en myr. Det vi fick se när vi kom fram var en massa människor som låg och krälade eller satt fast i myren upp till låren för en kontroll som bara var värd 1,12 poäng, så vi hoppade den. Nästa kontroll vi funderade på var en Slakkline kontroll, men vi trodde att det var kö där då den låg i närområdet och var värd 13,71 poäng och tiden började ta slut så vi satsade på att gå i mål i tid istället.

Efter målgången fick man en Red Bull som inte gav en vingar, men dock massa energi och den var välbehövlig. Sen kom det bästa på hela tävlingen, ta av sig cykelskorna och gå barfota. UNDERSKATTAT!

Hur gick det då?

Jodå, vi slog vår målsättning ordentligt. Vår slutliga placering blev 23:a i mixklassen och vi hade jättekul. Vi känner att vi gjort ett riktigt bra vägval och vår träning och planering gav utdelning. Nu är det ett år till nästa AIM Challenge och målsättningen är ännu högre till nästa år.

Här är resultatlistan

Karta över vårt vägval

Snart tävling

30 Jul 2013

Nu är det inte många dagar kvar till årets första tävling, AIM Challenge Lindvallen. På lördag går starten för 6 timmar multisport för alla. Idag körde jag första löppasset på 2 månader pga hälseneproblem. Testade mina nyinköpta kompressionsstrumpor. Nu vet jag inte om det är placeboeffekt eller om dom kan utföra mirakel men nu kunde jag springa utan att få ont i hälsenan, så dom har nu en given plats i tävlingsutrustningen.

Nu är träningsförberedelserna inför tävlingen avklarade, det blir nog något lätt cykelpass med en vilodag på fredag. I år känns det som både K och jag är i bättre form och har lite mer koll på hur vi ska lägga upp vår tävling. Ser verkligen fram emot att köra. Hoppas vädret blir bra nu när regnet har visat sig till och från sista tiden.

Arbetssäsongen börjar nu lida mot sitt slut, bara 2,5 veckor kvar sen är det slut. Med viss reservation då vi kommer ha helg öppet ett par veckor till. Säsongen avslutas med Cykelvasan, 9 mil MTB cykling från Sälen till Mora. Finns lite tankar på att köra, men inte i år tror jag. Vet att det finns en bilväg till Mora.

Nästa tävling som är planerad är en Stand Up Paddle tävling i Hammarby Sjöstad i Stockholm. Stockholm SUP Challenge, en tävling som stöttar Operation Smile. Skramla ihop ett gäng på 4 personer och ställ upp för en god sak.

Minisemester

23 Jul 2013

Nu har det verkligen satt fart på jobbet. Massa gäster och alla cyklar blir uthyrda varje dag. Det ger oss massa saker att göra, riktigt skönt att ha något att göra om dagarna. I övrigt rullar det på som vanligt på jobbet. Inte många veckor kvar på säsongen dock. Vi stänger söndagen v.33 och har sen bara helgöppet efter det ett par veckor till.

Jag har precis kommit hem igen efter en "minisemester" på 2 dagar. Skönt att komma ifrån byn och få lite miljöombyte, tyvärr kunde inte min sambo följa med då hon jobbade. Första dagen var det bara en slappar dag där jag njöt av det underbara vädret och trevligt sällskap. I morse blev det en tidig morgon för att ge sig ut och köra lite Stand Up Paddling på en spegelblank älv. En timmes paddling var vad man behövde innan frukost. När jag ätit frukost var det dags för lite forspaddling. Efter 2 års uppehåll från forspaddlingen var man lite ringrostig men det gick över efter en kort stund i första forsen. Riktigt kul att vara tillbaka i forskajaken igen.

Men nu är det tillbaka till jobbet och köra på till det är dags för AIM Challenge den 3:dje augusti, då kör vi.

Sommar

16 Jul 2013

Nu har sommaren börjat på fjället och turisterna har anlänt. Denna sommar har börjat riktigt bra vädermässigt sett. Solen skiner och molnen lyser med sin frånvaro för det mesta. Visst har vi haft dåligt väder, som resten i landet, men för att vara här hemma är vädret riktigt bra.

Tyvärr är jag väldigt dålig på att skriva vad som händer, men just nu är det mest jobb om dagarna och träning på fritiden. Har varit ute och fiskat någon kväll, men det är väl allt.

Just nu laddas det med träning inför AIM Challenge i Lindvallen. Det är en multisporttävling som passar nybörjare då det är ganska lätt orientering. På 6 timmar ska man försöka ta så många kontroller som möjligt. Man tar sig fram med cykel eller springer och det finns även några "äventyrskontroller" så som repklättring, gå på lina och någon kontroll man ska simma till. Jag kommer tävla tillsammans med min sambo även detta år.

Aprå på min sambo, där har jag framkallat ett monster. Från att inte suttit på en moutainbike för ett par år sen kör hon nu som hon aldrig gjort något annat i skogen. Hon har blivit grym!

Fotografering har tyvärr blivit lidande just nu men ska gå igenom lite gamla bilder och se om jag kan hitta lite bilder att lägga upp.

Sommarsäsongen har startat

22 Jun 2013

Nu har sommaren startat här på fjället. Det betyder att vi har öppnat upp liften och hyran igen för våra sommargäster. Den stora skillnaden nu är att gästerna har en cykel för att ta sig ner för berget eller kängor på fötterna för att vandra på fjället. Som vanligt tror man att det blir en lugn start på säsongen, men denna säsong har startat lite bättre än förväntat. Mycket folk som redan nu har kommit upp för att cykla. Kul, mycket kul.

Vad har hänt sen sist jag skrev?

Jag har varit mellan två arbeten under större delen av majmånad. Man kan väl säga att det är den tiden på året man har "ofrivillg semester". Man tittar efter jobb, men det är inte många som anställer någon för 3 veckors arbete.

Under denna tid hände det inte så mycket i övrigt. Var ner i Stockholm och firade kusinerna som fyllde år och fick chans att träffa släkten. Det händer inte så ofta nu för tiden att man hinner träffa släkten. Tog även en snabb tur till Örebro, när man ändå var ute på vägarna, för att fira svärmor.

Men nu börjar sommaren som sagt och jag är laddad för en ny sommarsäsong och hoppas på mycket gäster, bra träning och bra fiske. Planerna för närmasta framtiden är att ta ett par dagars fiske tur upp på fjället och bo i tält och njuta av livet med goda vänner. Det gäller bara att vi kan vara lediga tillsammans ett par dagar, annars tar vi det till hösten.

Till hösten har vi, min underbara sambo mest, bestämt att vi ska tävla lite också och jag hänger så klart på. Vi börjar säsongen med multisporttävlingen AIM Challenge (www.aimchallenge.com ) i augusti. En tävling på sex timmar blandat cykel, löpning och diverse små äventyrs utmaningar. Vi körde förra året och fick blodad tand för tävlingskonceptet. Målet i år blir att få en bättre placeringar än förra året. Sen blir det en tur ner till Stockholm på hösten för DN Stockholm Halv Maraton ( www.stockholmhalfmarathon.se ) i september. Det är inte omöjligt att det även dyker upp någon mer tävling i programet om det passar in i kalendern med arbete och livet i övrigt.

Men nu laddar vi för sommaren och hoppas på sol och fint väder.

Jag har inte glömt er

7 May 2013

Som jag skrev i rubriken så har jag inte glömt bort er.

Nu har säsongen på fjället tagit slut och alla har åkt hem till sina "riktiga" liv. Vad är då ett riktigt liv? Jag har många gånger fått frågan: "Vad gör du på riktigt?" när jag säger att jag jobbar på fjället. Det är tydligen många som tror att det inte finns något fjäll på sommaren.

Är det ett riktigt liv man lever om man jobbar 9-5 jobb inlåst på ett kontor framför en dator och telefonen i handen? Man har 5 veckor semester som kostar en månadslön eller två. Sitter i köer/i tunnelbanan eller bussen till och från jobbet tillsammans med andra lagom stressade människor? Sen när man jobbat klart ska man köra barnen till hockeyn/fotbollen/dansen/ridningen eller annan aktivitet. Detta varje dag måndag till fredag, vecka efter vecka. Nu är detta en generalisering av vad jag fått för mig av vad folk ser som ett "riktigt liv". Många är nog nöjda med att leva så.

Men inte jag.

Mitt "riktiga liv" finns på fjället. Där är det oftast tomt på vägen när jag åker till och från jobbet. Jag får vara ute hela dagen åkandes skoter eller skidor. Visst kan vi ha stressigt på jobbet, men det är oftast under någon timme sen kan vi ha det väldigt lugnt en hel dag. Här uppe kan jag gå på tur och utforska ett nytt berg utan att träffa en människa på hela dagen, eller så åker jag utför bland alla turister om jag vill se människor. Visst kan vi ha dåligt väder, men har man bara rätt kläder så klarar man säg  När vintern är slut och allt är stängt och alla åkt hem har vi bybor fjället och byn själva och man behöver inte stressa eller trängas när man ska handla.

Vad gör du på sommaren då?

Sommaren jobbar man också på fjället. Det finns faktiskt en sommar säsong. Då byter vi skidåkningen till cykling, precis som på vintern. Cykla på platten eller utför. Det behövs folk till det med. Några ska köra liften, några ska underhålla backarna så dom är fina, några hyr ut cyklar och några reparerar cyklarna. På fritiden är jag ute och vandrar eller springer på fjället. Ibland åker man till någon tjärn eller älven och fiskar. Man njuter av stillheten. Det finns obegränsat med träningsmöjligheter och massa saker att hitta på bara runt hörnan.

Jag lever er semester, tänk på det. Och jag får betalt för det.

Ta nu detta med en klackspart. Ganska romantiserat från min sida, men det finns en sanning i det. Många är nöjda med sitt arbete och "riktiga liv", men det finns dom som gärna skulle byta med mig. Men tänk då att jag har 10 mil till närmsta sjukhus/McDonald's/ICA Maxi, 7 mil till närmsta trafikljus/p-lisa.

Säsongsavslut

21 Apr 2013

Nu har säsongen kommit till ett slut. Liftarna stänger idag, personalen börjar åka hem till sina riktiga liv, kvar har vi lite arbete med att plocka ner allt vi satte upp i början på säsongen.

Det har varit en underbar säsong med bra väder, trevliga och riktigt duktiga bra arbetskamrater. Nu kommer en period med väntan på att sommarsäsongen ska börja.

Vad händer i sommar? Man är tillbaka på hyran för att meka med cyklar och hyra ut dom. Nu kan man bara vänta på att fisket kan komma igång. Ser fram emot att få åka upp till en tjärn och stå med flugspöt i handen och bara njuta. Blir nog även ett par runder på fjället, både dagsturer och någon övernattningstur. Finns planer på att åka upp och fiska ett par dagar med tält och goda kamrater på fjället.

Nu ser vi fram emot sommaren.

Mattias J

Hemma igen och livet återgått till normalt

1 Apr 2013

Nu har vi varit hemma några veckor efter vår Kanada resa. Livet börjar återgå till det normala med arbete och fritid. Vädret har visat sig från sin bästa sida. Vi har bytt ut höga, spetsiga berg mot lite lägre, rundare berg.

Efter att åkt utför en vecka var det skönt att sätta på sig turskidorna och ge sig ut på fjället i det underbara vädret.

Lite skillnad på bredd på slalomskidorna som är 125 mm breda till turskidorna som är 67 mm.

Möter inte många människor på fjället.

Härom veckan gav vi oss ut på fjället med fika och liggunderlag. Det blev en liten tur genom skogen innan man kommer upp på kalfjället.

Ganska tät skog att ta sig igenom.

Väl uppe på fjället är det ganska platt och lättåkt med en underbar utsikt. Alltid kul att ge sig ut utanför lederna och utforska vad som finns på sin "bakgård". Fjällvärlden har så mycket mer att erbjuda än överbefolkade skidbackar och stressade turister.

Livet är ganska enkelt och underbart ibland.

Någonting man ser fram emot när man är ute på fjället är den berömda solgroppen. Helt underbart när man hittat en läplats och gräver sin lilla grop, som man sen sätter sig i med solen i ansiktet, tar fram blåbärssoppan och ostsmörgåsen.

Lite annan utsikt än ett café i storstan.

Efter en skön vila i solen är det dags att ta sig ner till bilen igen. Trevligt att bara glida ner för berget i lagom tempo och bara titta på omgivningen. Känslan när man är ensam uppe på fjället är meditativ. Bara tömma huvudet på alla måsten och tankar man har som snurrar och tar upp sin tid.

Livskvalitet på hög nivå.

Om ni har vägarna förbi fjällen, oavsett årstid, kan jag rekommendera att ta er tid att ge er ut på fjället och njuta av livet.