Mycket har hänt sen sist, del 1

Nu är det ett tag sen sist, igen. Vad har hänt sen vi körde Aim Challenge?

Efter AIM återgick livet till det vanliga med arbete och vardagslunken, men det var bara 2 veckor kvar innan sommarsäsongen skulle sluta. Sen började det vanliga jobbet med att kontakta Arbetsförmedlingen och A-kassan och allt som det innebär, suck. Återkommer till det.

När vi väl slutat jobba och man är mellan två jobb, eller det man kallar "semester" om man är säsongare, var det dags för en liten roadtrip. Vi hade inget större planerat mer än att vi skulle åka ner till västkusten och kryssa mellan orterna i norra delen. Vi startade med att åka till Karlstad och promenera runt lite och njuta av en glass vid Klarälven. Vi bodde på First Camp Skutbergets Camping i en villavagn. Jag ville prova på att bo lite whitetrashaktigt i en trailerpark. En gång räcker, nu har jag gjort det. Det regnade lite lätt på natten men det lät som det haglade.

Efter Karlstad styrde vi bilen mot Grums med ett av Karins viktigaste stopp på resan, Godismagasinet i Grums. Karin var i himmelriket. Nu var nästa anhalt Strömstad.

I Strömstad hittade vi en riktigt fin camping som varmt rekomenderas till barnfamiljen (och vuxna med barnasinnet kvar), Daftö Camping. Dom har en piratinriktning med en vattenpark och jättefina stugor där man kan välja mellan att bo i små röda hus med vita knutar eller pirathus som är byggda i träden med hängbroar mellan sig. Det fanns även en sandstrand med badbrygga och lekplats. Nu hade det blivit måndag och dags att åka in till Strömstad och träffa Arbetsförmedlingen.

Hur ska det gå att förklara att man är säsongsanställd och bara arbetslös någon vecka eller tre för någon som inte har koll på hur det är i fjällvärlden? Det visade sig att jag inte behövde vara orolig, damen jag träffade hade full förståelse hur det fungerar. Hon tyckte att det var dumt med handlingsplan och massa pappersarbete så vi löste allting utan att blanda in Arbetsförmedlingen hemma. Hon ska ha all cred i världen. Hon kan ha varit den bästa myndighetsperson jag någon varit i kontakt med.

Efter Strömstad körde vi mot Hunnebostrand och Ramsviks Camping men stannade i Fjällbacka för att titta på båtar och äta Klingsglass. Ramsviks Camping var väl inte riktigt vad vi tänkt oss. Väldigt inriktad på att få in så många människor på så liten yta som möjligt + att det var en gymnasieskola som hade "lära känna varandra dagar" på campingen. Vi bodde i en campingstuga som knappt var större än vårat tält, men i två plan. På kvällen åkte vi in till Smögen för att titta på den berömda Smögenbryggan, men det var mer öde än vad det är på fjället i oktober kändes det som. Blev en god middag på Surfer´s in ialla fall. På väg tillbaka till campingen såg Karin att det fanns en minigolfbanna på campingen intill vår. Så innan vi lämnade Hunnebostrand så blev det såklart en runda. Nu ska jag berätta en hemlighet. För första gången vann Karin en runda!

Nu styrde vi bilen mot Tjörn. Vi tog vägen via Lysekil och Orust innan vi landade Bleket på Tjörn och nattens stopp på Kajaktiv Tjörn. Vi var framme lite tidigare än planerat och Mattias hade inte kommit tillbaka från Göteborg än så vi satte oss vid vattnet och lagade lite middag på Trangiaköket innan Mattias kom tillbaka.

På onsdagen hade vi bokat med Ola att han skulle hänga med ut och paddla en liten runda. Vi plockade fram tre kajaker med utrustning och gav oss iväg norrut efter Tjörnkusten. Efter ett tag hittade vi en liten fin vik att stanna och äta lite vid. Mat man äter ute i det fria är så mycket bättre än det man äter hemma. Där blev vi sittande ett tag i solen i vår lilla grop med lä. Sen paddlade vi tillbaka till Kajaktiv för lite middag innan Ola åkte hemmåt igen. Dagen efter paddlade jag och Karin SUP (stand up paddling) någon timme innan det var dags att ge sig av mot Skara och Skara Sommarland.

Döm om vår förvåning när vi kom fram till Skara Sommarlands camping och den var stängd för säsongen! Detsamma gällde Skara Sommarland, luften gick ur oss, vi som hade laddat. Istället körde vi vidare till Mariestad. Där hittade vi en jättefin camping som låg väldigt centralt, nära Vänern och med lite folk. Efter missödet med Skara hade vi ialla fall lite tur, dom hyrde ut Segways på campingen. Vi hyrde varsin i en halvtimme och åkte runt på campingen och i när området. Var lättare än jag trodde. Nu har jag gjort det och behöver inte göra det igen. På väg in för att handla middag såg vi att det var veteranbilsutställning i en park så vi slaffsade i oss maten och tog med oss kameran för att titta på gamla, fina bilar. Blev några fina foton också.

Efter Mariestad åkte vi vidare mot Stockholm, men när vi passerade Eskilstuna såg vi att Parken ZOO var öppet och vi svängde in för ett besök. Ganska trevlig liten djurpark men det gick ganska fort att gå igen när det inte är några turister ivägen.

Nu var vi framme i Stockholm och nästa del av semestern kunde ta vid.