Ski Patrol

Nu har det gått några dagar sen jag tillbringade en dag med Ski Patrol Marmot Basin. Det var en väldigt rolig och givande dag. 

Dagen började med att jag blev hämtad vid hotellet kl 07.00 av Ski Patrol bussen som tog oss upp till anläggningen. Väl framme började dagen med ett morgonmöte där vi fick en väder och lavinprognos genomgång av Lavingruppen för att sen gå igenom dagens arbetsuppgifter. När vi tagit hand om utrustningen som använts dagen innan var det dags att ge sig ut i backarna. Jag hamnade med 3 andra patrullörer vid en av liftarna i utkanten av systemet. Vår morgonuppgift var att öppna upp till offpist områderna och sen åka igenom de svarta backarna i området.

kanada-21.jpg

Tyvärr hann vi inte långt innan vi fick vår första skada. Det blev en pulkatransport ner till anhöriga nere vid dalstationen.

kanada-18.jpg

Under tiden vi höll på med pappersarbetet (dom har massa papper att fylla i pga stämningar och försäkringar) så kom nästa skada in på sjukstugan, och så fortsatte det. Efter 2 timmar åkte jag ut till en annan lift för att sitta i beredskap på fler skador.

kanada-22.jpg

Efter att haft det lugnt en timme åkte jag ner till Lavincentret för att hälsa på lavinhunderna och titta på lite hundträningen. Dom har byggt upp ett träningsområde för hundarna med massa små bivacker där man kan gömma människor som hundarna sen kan leta efter.

När vi var klara med hundarna fick jag en genomgång av hur Lavingruppen jobbar och även se hur dom för logg och håller koll på snöläge varje dag. Dom har koll på alla snölager sen det första snöfallet för säsongen och framåt. Minst 2 gånger om dagen gör dom väder och snöprognoser. Lavincentret är i klass med SMHI vad det gäller datorer och väderutrustning. En massa datorprogram som ger dom grafer och rapporter om hur snölagret ändras varje dag.

kanada-20.jpg

Nu var det dags att stänga berget för dagen och vi skulle göra en genomåkning av backarna för att kolla att det inte var några personer kvar. Självklart var det en person som saknades och det slutade med att det var 10-15 personer ute och letade efter personen. Efter 30 min hittades personen i skogen i ett brant parti med bara en skida och snö upp till höften.

Summa sumarum så jobbar vi väldigt lika när det skadeomhändertagande men annars skiljer det lite vad det gäller transporter av skadade. I Kanada får man inte ta ner skadade med skoter utan bara med pulka pga risken för stämningar m.m. Utrustningen dom använder är i stort liknande den som vi har i Sverige.

kanada-24.jpg

Ha de

Mattias J

 

11 Mar 2013