Dags för hemfärd

Nu börjar det närma sig hemfärd. Den här veckan har lidit mot sitt slut och vi har hamnat i Edmonton till slut.

Vi lämnade ett Jasper i solsken och näst intill tomma backar. Innan vi åkte hann vi med några åk på berget. Det var nästan tomt på människor i backen och vi hade ett fantastiskt åk på morgonen. Vi tog liften upp och åkte non stopp hela vägen ner till dalstationen i nypistad backe, inte en ända gång behövde man stanna eller väja för någon annan. Det var bara köra.

Andra åket åkte vi upp till topp liften där jag hikade upp en bit upp efter en bergskam, där fick jag lite lössnö med bristande skare under. Helt klart värt promenaden. Vi fortsatte åka ett par åk till innan det var dags att gå på spa.

Nere i byn gick vi ut och åt en snabb lunch på Subway, för att sen gå och ta hand om våra kroppar. Helt fantastisk skönt och lyxigt med en timmes massage, det behövdes inför resan till Edmonton.

Nu var vi ny tankade (bilen), och körde mot Edmonton. Vi hade inte sett ett enda djur på vägen mellan Calgary och Japer fast det är en Nationalpark med massa djur (enligt alla brochyrer), men så fort vi lämnat Jasper fick vi syn på bergsgetter, elks och bighorn sheep.

Resan gick utan några problem och vi hittade fram till vårt motell. Eftersom det blivit sent på kvällen blev det en middag på restaurangen som låg granne med motellet, riktigt nordamerikansk trucker ställe, kanon god mat, sen hem och sova.

Ny dag och nya utmaningar. Vi åkte in till West Edmonton Mall för en shoppingdag. Det var inte så svårt att hitta då det är en av världens största köpcentrum och det var skyltat från motorvägen. Väl inne var det dags att börja promenera omkring. Det finns nog butiker för allt möjligt där, hade lite problem med var/vad man skulle titta i/efter, men det löste sig. Gick och tittade på kopian av Santa Maria, Columbus skepp han hade när han körde vilse.

Tittade på hockeyrinken där det tydligen var par åkning just då. Massa par som åkte runt hand i hand och sen även vägarna förbi deras äventyrsbad.

När vi gått runt några timmar var det dags för lunch, inte det lättaste valet då det finns mat från alla världens hörn i deras foodcourt. När vi ätit tyckte vi att det skulle passa med lite berg och dal baneåkning så vi gick till Galaxyland som är en amusementpark med spel, berg och dal banor, karuseller och andra åkattraktioner. Vi valde att bara åka 2 st berg och dalbanor. Den första hade vagnar som snurrade runt medans man åkte, riktigt rolig, och den andra hade 3 loopar. Den var en riktig rysare, det var så att det svartnade för ögonen nästan i vissa kurvor pga hastigheten. Man var nästan lite illamående efter man åkt.

Sen fortsatte shoppingen ett par timmar till. Det blev några fynd och oplanerade inköp. Nu har man säkert övervikt på flyget hem. Vi gick även förbi och tittade på deras sjölejon show som dom har inne i köpcentret. Det finns en alldeles egen basäng där dom har uppvisning två gånger per dag och efter showen har man möjlighet att bli fotograferad med sjölejonen.

Efter att spenderat närmare åtta timmar på köpcentret åkte vi och lämnade in vår resekamrat, bilen. Vi hade spenderat 114 mil i den under denna vecka.

Tillbaka på motellet blev det middag på samma ställe som kvällen innan, en god steak med pommes och coleslaw, sen hem och gå och lägga sig. Tidig morgon för att åka till flygplatsen och sen hem till Sverige.